DSC_2604Odata stabilita ziua botezului, am devenit curioasa si am vrut sa inteleg semnificatia crestinarii copilului meu.

Se pare ca principala semnificatie este aceea a spalarii pacatului stramosesc, acela pe care l-au comis Adam si Eva, si odata cu spalarea, deschiderea usii de intrare in Biserica.

Botezul are doua parti importante. Partea de dezlegari, de alungare a duhurilor necurate, se face in pridvorul bisericii. Odata alungate aceste duhuri se intra in biserica si se trece la slujba propriu -zisa de botez. Se rostesc  un set de rugaciuni scurte, prin care preotul se roaga ca Duhul Sfant sa se coboare peste apa din cristelnita. In timpul acestor rugaciuni preotul afunda de trei ori mana in apa din cristelnita care semnifica apa Iordanului. Se sfinteste apoi” uleiul bucuriei” care poate fi folosit mai apoi de catre parinti. Dupa  ungerea cu Sfantul Mir, bebelusul devine din fiu al trupului, fiu al Imparatiei lui Dumnezeu.

Botezul propriu- zis se face prin scufundarea de trei ori a copilului in numele Sfintei Treimi.Dupa botez, nasul il primeste pe cel nou botezat intr-o panza alba, care simbolizeaza curatenia si puritatea Imparatiei lui Dumnezeu. Preotul binecuvanteaza apoi lumanarea, se face rugaciunea pentru ungerea cu Sfantul si Marele Mir si se face apoi mirungerea propriu-zisa – pecetea Sfantului Duh – pe frunte, ochi, nas, urechi, gura, piept, maini, picioare si spate, gest care simbolizeaza ca Dumnezeu este si unul al trupului si ca trebuie sa ne ingrijim si de trup – dar niciodata trupul sa nu fie mai presus decat sufletul. Dupa mirungere, preotul – impreuna cu nasul sau nasa, care tine lumanarea – face de trei ori inconjurul mesei pe care se afla Sfanta Evanghelie si langa care se afla cristelnita – ritualul simbolizeaza un joc al bucuriei. 

Preotul citeste din Sfanta Evanghelie cu fata catre invitati, in fata lui fiind nasii, impreuna cu cel nou botezat. Este, practic, prima slujba a noului credincios. Urmeaza asa-numita rugaciune la spalarea pruncului: preotul ia fasa de botez, infasurata in busuioc, o uda si rosteste urmatoarele cuvinte: „Indreptatu-te-ai, luminatu-te-ai, sfintitu-te-ai, spalatu-te-ai, in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, acum si pururea si-n veci vecilor, Amin!“

Apoi, luandu-se un alt capat al fasei, preotul rosteste urmatoarele cuvinte: „Botezatu-te-ai, luminatu-te-ai, miruitu-te-ai, sfintitu-te-ai, spalatu-te-ai, in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, acum si pururea si-n vecii vecilor, Amin“. Urmeaza rugaciunea la tunderea parului – pruncul este tuns in numele Sfintei Treimi – un ritual care simbolizeaza intrarea trupeasca in randul Bisericii. Dupa tundere, se rosteste o alta rugaciune scurta pentru cel nou botezat, pentru nas si invitati.

Imediat dupa botez, urmeaza obligatoriu, impartasania si imbisericirea pruncului: baietii sunt inclinati in Sfantul Altar, iar fetele, la icoanele de la catapeteasma. Odata incheiat si acest ritual, pruncul poate primi toate celelalte Sfintele Taine ale Bisericii.

Bebelusul se imbraca in alb , simbol al puritatii si al pacatelor stramosesti deja spalate si iertate.

Bibi nu a inteles  aceste semnificatii, dar s-a straduit sa reziste pana la sfarsit, sa nu izbucneasca in plans, ba chiar la un moment dat, la final a inceput sa „bolboroseasca”, sa il certe pe preot pe limba ei ca nu se termina slujba mai repede. Iar nasul….. nu pot spune decat ca a fost eroul nostru, pentru ca a rezista pe loc cu un bebelus de 6 kilograme si jumatate in brate, si  nu e deloc usor. Si nu numai ca a rezistat, dar a si reusit sa o tina pe Bibi confortabil. Daca nu ar fi fost asa, Bibisor, care face parte din” generatia proteste”, ar fi avut ceva de comentat….S-au descurcat amundoi atat de bine ca ne simteam la un moment dat ciudat, caci  Bibi nu parea sa ne duca dorul. A fost ciudat si in acelasi timp interesant pentru noi, parintii, sa privim totul , sa nu avem un rol in cadrul slujbei….

Si sa inceapa petrecerea!!!!!

 

This entry was posted in Blog and tagged . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *